Saturday, December 20, 2008

Melaka Night ZOO




Da lame sbenanye aku teringin nk pergi night zoo ni. Ntah hape yg ade dlm tu pn aku tatau. Tp stiap kali la lalu dpan ZOO tu sure aku ckp nk pegi. Ade jgk la 4, 5 kali stop kt dpan entrance ZOO tu sbb nk tgk operation time die. Tp x pegi2 jgk. Yela...stiap kali aku ckp ngn Baby aku nk pegi Night ZOO stiap kali tu jgk la die jawab.."Ko ni ape tebiat nk sgt msuk ZOO tu.X best la org ckp".Puluh kali jgk aku ckp ngn En Kunyit nk pegi, yg die jwb nye..."Nt kite pegi ehhhh.Tp kn u, bdk ofis i ckp x best. Nek trem je dlm tu..Xbley trun". Semua bg alasan...org ckp, org ckp. Aku bkn nk dgr org ckp la weih.Aku nk tgk sndr dlm tu cmne. Klu takat nk dgr org ckp, baik aku wt survey je kt dpn pintu msuk ZOO tu, tny org ramai yg kua dr ZOO tu cane pengalaman dorg.Da abes cte!


Bile aku ckp ngn Nano plak,lg sedap jwpn bdk ni " Ape brg pegi ZOO, dlm rumah kite ni pn da mcm dlm ZOO da sorg2 pny prangai. Bek g karaoke". A'ah yelaa....Die nk ckp prangai die la yg mcm makhluk dlm ZOO tu sbenanye..huwawawawa. X abes2 ngn karaoke die. Madang kua g ane2 mest ajak g karaoke. Adooiiyaaaii. Sakit jiwa raga aku. Suare klu sedap, xpyah mcm Siti Nurhaliza la, aku bg can mcm Nana (AF) ckup la. Bley jgk le aku dgr....Ni suare standard bdk2 yg x lepas audition AF tu je. Hahaha... Yela, aku pn suare x sedap, tp xde la mengemol2 asek nk karaoke je. Karaoke kt umah sudayyy.. Ko nk feeling2 Kajol ke, feeling2 Dato' siti ke.Lantak pi la..


At last, cita2 aku nk msuk ZOO tu tercapai jgk ari Jumaat lepas. Tu pn sbb En Kunyit nk g Perak da. Kire die langsai kn la segala janji yg tak tertunai lg kt aku. Heheheee..Klu x, xde maknenye die nk bwk aku pegi ZOO tu. Da alang-alang kitorg nk msuk ZOO tu, aku pn ajak la skali adik2 aku..Pas2 dan dan je ayah n ibu aku nk ikut jgk.Huhu...Bgus jgk kn. The more the merrier..

****************************
Not bad huhh..

That was my 1st impression bile saya mula je masuk ke dlm night ZOO tu. Malam2 ni dorg mmg sediakan trem utk semua pengunjung. So x pyah la korg nk tkut ade rimau tlepas ke, gajah tlepas ke...Huuhhh, selamat. Aku pn cuak jgk sbenanye klu kne jln kaki mlm2 kt dlm ZOO tu. Klu le ade mane2 karnivor yg tlepas malam2 bute ni, naye jgk kn.. Free2 je duduk dlm prot dorg nt. Ai x sanggup la.... Cume kt certain spot je dorg akan trun kn kite and let us jln sndr. Antara spot yg dibenarkan trun ialah Tiger Cage and crocodile area. Dapat la jgk tgk aktiviti mlm menatang2 ni secara dekat. Si rimau tu bkn tawu nk tdo mlm2 ni.. Ke hulur ke hilir mcm org x ckup mkn je.. Adoiiyaaii.. seram sejuk aku tgk. Klu le die lompat lpas dr pagar tu, ane aku nk cabut oiii...
Yg depan perasan hensem ni ayah aku. Salu prasan kulit die lg cerah dr aku okkk. Aku ni kulit gelap sbb gen ayah aku ni la kuat. Huhu.. Klu org tny nape kulit aku gelap compare dgn adik bradik yg len, jawapan aku senang..."Anak 1st ni combination gen parents die x brape stable lg. Sbb tula anak 1st ni salu len cket". So nt akan ku adjust gen baikkk punyaa (READ: intonasi Dafi) untuk anak 1st aku..Hahaha.


Korang nmpk x muke En Kunyit saye tuu?? Hahhh...tu la mke cuak die nk kne bjaln dlm gelap nt. Mcm la aku tatau. Dlm trem ni pn die sibuk nk duduk tgh2. Tp dpan bapak mentua (bapak mentua ke?) cover la beb.. Klu x kang, x psal2 kne sedas dgh ayah aku tu...Hahaha.




Lepas da round satu ZOO tu dgn trem, kite bley masuk kt dlm Taman Kancil dan Mini Safari. Dlm Taman Kancil tu bley la kite tgk berbagai spesies kancil dlm tu. Dorang dilepaskan bebas.

Kt Mini Safari plak, kite bley tgk binatang2 yg dilepaskan bebas secara lbey dkat lg. Kite cmcm jln atas jambtan and dorg sume ade kt kiri kanan kite. Tp sayangnye x byk binatang yg ade dlm tu. Antara binatang yg aku nmpk berkeliaran dlm tu cume Zebra, Girrafe and ostrich. Tu pn ade le dlm 4 5 ekor.. Lantak la.. aku bkn xde keje len asek nk dok mengira binatang dlm tu je.


Lepas da abes tgk sume tempat tu, last spot before kua tu ialah Galeri Zoo. Dalam ni ade mcm2 binatang yg da diawet kan antaranya harimau, anak gajah, orang hutan, buaya, ular dan etc. Korg ingat lg tak, Buaye Puchong, buaye yg penah famous kjap dlu tu? Hahhh.. pn ade jgk dlm tu... Besar yg amat. Aku rase bley la msuk dlm 4 5 org skali dlm badan die tu. Berat die pn da dekat 1200 kg. Buaye ni dorg da dpt tangkap n diawetkan. Lepas awet dorg simpan buaye ni dkat galeri Zoo ni la.. So klu korg nk tgk mcmane bsarnye buaye ni, Pegi la ke Zoo Melaka. Hehehe... Dengar tempat mcm x menarik kn? Tp klu da msuk quite interesting..Trust me.
Ni layan gamba kt dlm galeri tu..

Hahh..Ni la buaye Puchong yg aku ckp td tu.. Dlm gamba mcm x besar kn? Tp btol2, sgt besar okk. Tu kitorg amek gamba maintain cool je..padahallll.Haha..Lagi2 En Kunyit.Die ni seorg yg sgt pentakut ehh.

Gamba ai yg bajet berani...Skali klu ular tu bergerak, br ko tawu melompat.

Ni plak gamba-gamba binatang yg da diawet...Kesian ade..Geli pn ade..

Ni baby tiger

Ni plak Tapir

Ni memerang..

Lion paw..

Ni baby kuda...

*****************************************

Ni gamba i ngn En kunyit feeling berani kjap..Semua ni pn haiwan betol yg da diawetkan.. Terase kitorg ni mcm Tarzan and Jane..Hahaha.

Banga ckp, tgk pose En Kunyit dlm ni, teringat mcm iklan sabun basuh pinggan mangkuk. Ape kaitan aku pn tatau..Hahaha.

-ME-

misswateva

No comments: